Motivera dina ekonomielever med spelifiering

Möter du också ett visst motstånd hos eleverna när det är dags att börja plugga och repetera inför en uppgift eller ett prov? Vår erfarenhet är att motivationen inte alltid infinner sig på beställning. Som lärare försöker vi naturligtvis på alla sätt att hitta vägar som hjälper eleverna att se det meningsfulla i att kunna något på djupet. Ofta med fokus på framtiden, att kunskapen kommer att vara användbar längre fram i livet. Trots att vi vet att detta inte är ett argument som får unga att hoppa av glädje och engagemang, har vi ändå en tendens att fortsätta “motivera” i samma hjulspår. Varför? Ja, sannolikt för att vi många gånger inte ser eller har kunskap om alternativ. Många gånger beror det nog också på att vi inte byter plats med den lärande…

Forskning visar att spelifieringsinslag, det vill säga den struktur spel och spelande är konstruerat utifrån, höjer motivationen avsevärt vid inlärning. Det handlar inte om att spela spel – utan att utforma lärandet spelbaserat. På så sätt känner eleverna igen lärmiljön från andra sammanhang där motivationen är hög och tiden bara susar förbi, utan tröskel. Exempel på detta är sociala medier och onlinespel där våra ungas sociala liv pågår i stor utsträckning.

Det är här vi ser enorma möjligheter i att skapa liknande miljöer i skolan!

Simuleringar i olika ämnen är en enorm tillgång för att väcka nyfikenheten och viljan att skapa resultat ur elevernas perspektiv. När vi genomförde en första simulering i företagsekonomi i Hubro fick vi ett oerhört bra resultat. Eleverna arbetade fullt fokuserade under hela dagen. De blev mer angelägna om att utveckla sitt lärande och processen till resultatet blev tydligare för dem. Vi upplevde och fick bekräftat genom utvärderingarna att eleverna både vill lära mer om ämnet och fortsätta arbeta med simuleringar, även inom andra områden.

Efter en första omgång i simulatorn startade spontana diskussioner bland elevgrupperna om hur man vinner över de andra eleverna. Detta innebar att de öppnade upp för olika ekonomiska teorier, ur strategisk synpunkt, eftersom det hjälper dem att fatta bra beslut som lönar sig i tävlingen. Vanliga frågor om raster exempelvis glömdes bort, det var fullt fokus på att ta sig vidare. Nyckeln till det? Lärande…

Vårt mål är att jobba tillsammans med eleverna, att väcka motivationen, engagemanget och viljan att lära för att få ut mesta möjliga av tiden med oss i skolan. Varför inte göra det på ett sätt som verkligen väcker drivet hos våra elever och lusten till nya kunskaper och lärande om sitt lärande?!

Kontakta oss för att få veta mer!

Digitala läromedel som engagerar!

Prova gratis